Miből lett a 323 F?
Ellentétben
mondjuk az MX-5-össel, a 323 F
fejlesztéséről, az ötajtós kupé koncepció ötletének megszületéséről sajnos
kevés információt lehet tudni. Ezek közül a legbiztosabb egy feltehetőleg
1985-ben készült tervrajz, amelyen már egyértelműen kialakultak a 323 F körvonalai, a
bukólámpák, a Fastback far, a széles C-oszlopok, ugyanakkor az eleje
részleteiben még egészen másképp festett:
Ezen kívül két nevet is tudunk, két japán tervezőét, akiknek – mi rajongók – óriási hálával tartozunk. Az egyikük Norihiko Kawaoka, aki a teljes BG generációs 323/Familia modellcsalád formatervéért felelt. A másik pedig Iwao Koizumi, ő konkrétan az Astina/323 F vonalait álmodta meg. Egyébként Koizumi úr később még olyan Mazdák tervezésében vett részt, mint például az első szériás Mazda6 és a CX-7. Visszatérve a 323 F-re/Astinára: állítólag a hegyről lefelé száguldó, áramvonalas bobok jelentették számára a fő motívumot az ékformájú ötajtós kupé külsejének megrajzolásakor.
Mindezeken túl létezett egy Mazda tanulmányautó, még korábban, 1981-ben, ami szintén kapcsolódik a 323 F-hez. A Bertone stúdió által készített, erősen futurisztikus megjelenésű MX-81 a korabeli 323-as Mazda műszaki alapjaira épült. A hatalmas üvegfelületekkel ellátott lapos kupé bukólámpás orr része erős rokonságot mutat a 323 F-el, akárcsak a fekete A-oszlopok. Szerencsére az utastér olyan abszurd megoldásait nem vették át, mint a kiforduló ülések, vagy a kormánykerék szerepét betölteni próbáló szíjtárcsa.
Ám sorozatgyártású autók is léteztek, melyektől formai stílusjegyeket, részletmegoldásokat kölcsönzött a 323 F. A hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának két rendkívül sikeres, elérhető árú sportautója a Porsche 924 (majd később a 944), valamint legfőbb riválisa, az első szériás Mazda RX-7 voltak. Utóbbitól a fekete műanyaggal borított A-oszlopokat örökölte meg a kompakt Mazda, míg a stuttgarti sportautónak az orr része hasonlít erősen a 323 F-re, mint azt egyik-másik korabeli német magazinban meg is jegyezték. Elég megnézni a bukólámpákat és a hűtőmaszkot megtörő fény-árnyék vonalat, ami a sárvédőkön folytatódik és körbefut az egész karosszérián, hasonlóan a 323 F-hez.