Mazda Familia/323 Astina
1989-1994
Mint minden japán gyártóra, a Mazdára is jellemző, hogy szereti az egyes országokban eltérő néven forgalmazni a típusait. Ez alól a 323 F sem képez kivételt. Először is odahaza, Japánban a 323-as típuscsalád – sőt már az elődje, a Mazda 1000/1200/1300 is – kezdetektől fogva Mazda Familia néven futott, és természetesen a hazai piacon már 1989 februárjában bemutatott BG generáció ötajtós kupé variánsa (ami kis késéssel, áprilisban követte a három- és négyajtós Familiákat) is más utónevet kapott. Tehát amit mi Mazda 323 F-ként ismerünk, azt Japánban Mazda Familia Astina néven árulták. A többi ázsiai országban és Ausztráliában megint más volt a helyzet. Ott ugyan a Mazda 323 elnevezést használták a modellcsaládra, de az ötajtós kivitel a hazai utónevet kapta, így lett belőle Mazda 323 Astina. Ráadásul nem csupán a megnevezéssel variáltak, hiszen Japánban, a Mazda Familia Astina műszakilag is különbözött a 323 F-től, teljesen más motorválasztékkal kínálták:
- 1.5-ös karburátoros 16 szelepes SOHC
(1989-1990)
91 lóerő/6500, 122 Nm/4000 - 1.5-ös injektoros 16 szelepes DOHC
(1989-1990)
110 lóerő/6500, 127 Nm/5500 - 1.6-os injektoros 16 szelepes DOHC
(1989-1990)
130 lóerő/7000, 137 Nm/5500 - 1.5-ös injektoros 16 szelepes SOHC
(1991-1994)
94 lóerő/6500, 123 Nm/4000 - 1.5-ös injektoros 16 szelepes DOHC
(1991-1994)
120 lóerő/6500, 132 Nm/5500 - 1.8-as injektoros 16 szelepes DOHC
(1991-1994)
135 lóerő/7000, 157 Nm/4500
Ezzel szemben Ausztráliában kezdetben csak az Európában is ismert 1.8-asokból állt a választék, majd később a gyengébbik 1.8-ast (SOHC) az 1.6-os váltotta. Ott egyébként olyan óriási sikere volt a 323 Astinának, akkora kultusza lett, hogy mind a mai napig használják az elnevezést, manapság a Mazda 3 legmagasabb felszereltségét hívják G25 Astinának.
Visszatérve a 323 F-el való összehasonlításhoz, az Astina a motorjain kívül néhány apróságban, kárpitozásban, kiegészítőben, extrában is eltér az európai kivitelektől. Például a hátsó szárnyba integrált féklámpa csak az Astinákhoz volt elérhető, akárcsak a motorikusan behajtódó külső visszapillantó tükrök és a digitális műszeregység. A fűtés-szellőzés kezelőrendszere is részben nyomógombos lett később az Astinákban, de a legnagyobb furcsaság a hátsó biztonsági övek, ezek ugyanis a modellfrissítés előtt a Familia Astinában csak kétpontosak voltak, mindhárom utas számára.